hej rup! - Úvodná stránka

stránky

pre tých,

čo sa neboja

rozmýšľať inak

24. 10. 2017 • úvodná stránka • rubriky • linky •

 

Úvodná stránka
O čom to tu je?
Deforma školstva
Vojna v Iraku
Dôchodková deforma
Rok 1968
November `89/ Slobodné voľby
Slovenská ľavica
Zelení
Socializmus
Alter/globalizácia
Latinská Amerika
Osobnosti
Ostatné
NATO
Weblinky
Rozšírené vyhľadávanie
Osobná úprava

Vyhľadávanie



Z archívu



Komunisté vysocí a Tlustí

Ivan David

Jako skoro každou neděli jsem se díval na Nově na Sedmičku. Řeč byla opět o tom, kdo byl jaký komunista, a jak se kdo od čeho distancoval. Bylo to dojemné. Telička byl příliš komunista na vkus čelných lidovců i nelidovců (ODS). Bývalý předseda vlády Tošovský nevadil bojovníkovi proti komunismu Havlovi, takže mohl být pověřen sestavením vlády a nevadil ani lidovcům. Ani jiní komunisté nevadili lidovcům, tvořícím pevnou součást někdejší Národní fronty. Lidovci se distancovali sami od sebe, ale komunistům vytýkají, že se nedostatečně omluvili.

(06. 05. 2004)



Linka na dnes



Post Keynesian Thought Internet Archive

Vydaním Všeobecnej teórie zamestnanosti, úroku a peňazí sa v tridsiatych rokoch začala nová éra ekonómie, známa pod menom „keynesiánska revolúcia". Tak ako každá revolúcia, aj táto sa dočkala zvratu, či skrotenia, v podobe konvenčného modelu známeho ako IS-LM, ktorý sa napokon stal obeťou monetarizmu a „novej klasickej ekonómie". Post-keynesiáni nemajú s týmto stredoprúdovým vývojom veľa spoločného. Sú pokračovateľmi pôvodných myšlienok, ktoré zároveň s Keynesom objavil aj Poliak Michal Kalecki, ďalej diela „sekery na všetky ortodoxie" Joan Robinsonovej a obnovy ricadiánskeho projektu Piera Sraffu.



Slovenský karneval


Soňa Kovačevičová

vydané 07. 03. 2006 • prečítané 10029x
formát na tlač



Nemám rada karnevaly – ani ten nádherný v Benátkach, ani ten „ukecaný“ v rôznych krajoch Nemecka. Túto zimu som sa však nechtiac ocitla na karnevale slovenskom, ktorý netradične trval od Štefana po Popolec. Ukazovali sa na ňom síce tradičné masky, ale mali nový obsah a nadávky medzi nimi len tak lietali. Farár nepochovával basu, ale slobodomyseľnosť obecenstva. Plačkami neboli mníšky ani kajúcnice, ale mal byť celý národ spojený éterom.


Odkiaľ prišla, odkiaľ nie, zjavila sa kartárka, na chrbte nesúca muža v koši. Po prvých jej slovách bolo jasné, že o tisícročných obyčajoch karpatského stredoeurópskeho územia nevie nič. Zastala si ako legendárna Libuša na prahu Prahy a predniesla reč. Vraj na Slovensku žije nevinný bohabojný národ. Okrem spätých rúk k modlitbe, spevu, biedy a ťažkej práce tu neexistovali a ani nebudú telesné vzťahy medzi mužmi, ani sexuálne dotyky medzi dievkami či ženami. Dnes panujúce zlozvyky, ba choroby, doniesli neznabohovia zo západu. Vraj i najpovolanejší cirkevní vrchnostníci sa zhodli, že svedomie tohto nevinného národa treba rozličnými spôsobmi – zmluvami, zákazmi, príkazmi a modlitbami – zachrániť.

Máloktorí z nich si spomenuli, že ich dedovia a tatíčkovia si samotu v horách pri dreve, na salaši či na vojenčine krátili veru i sexuálnymi hrami. Ich spomienka nezablúdi ani medzi dievky a ženy, ktoré si otupnú samotu, keď boli chlapi ďaleko na robotách, spestrovali sexuálnymi dotykmi. V knihách sa píše aj o maliaroch, hercoch, lekároch..., ktorí po celý život hľadali svoju lásku medzi rovnakým pohlavím. Cirkev a pohotoví moralisti ich odpísali ako vyvrheľov z našej i európskej spoločnosti.

Našťastie, v karnevalovom sprievode plnom pokánia bola aj „ochranka“ – čerti so zvoncami a ich vodca veľká koza „Chriapa“. Veselosťou a sexom nabitými tancami, symbolmi prichádzajúceho nového života a odchádzajúcej zimy, chránili pestrý karnevalový sprievod pred mravokárcami. Tak to bolo v hrách Rimanov, Slovanov, Germánov, ba pretrváva to dodnes aj v najkatolíckejšej zemi, v Taliansku, pod bedlivým okom pápežovým.

Vysilená pozorovaním ľudskej mrvenice som doma usadla pred televízor. Mienila som sa zotaviť klasickou hudbou. Ja som mienila – program menil. Zjavil sa prognostik a predpovedal, že všakovaké „hrátky“ medzi pohlaviami nespália ani svätojánske ohne a karneval v novej podobe pretrvá prinajmenej do Petra-Pavla.

Nech žije slovenský karneval!



Soňa Kovačevičová je etnografka a členka Slovenskej akademickej spoločnosti. Je signatárkou petície na podporu prijatia Zákona o životnom partnerstve.







Vaše komentáre:

no  (24.03.2006 19:03:06)     
no

Reagovať


Pridať nový komentár

Meno (alebo prezývka):  
E-mail:  
Titulok (nadpis komentára):  

A ešte kontrolná otázka: Koľko písmen je v slove "hejrup"?

V rámci komentárov nemožno použiť značky jazyka HTML (tagy).

Ak chcete vložiť tučný text, linku, či mailovú adresu, použite prosím nasledovné značky:
[b]tučné[/b], [odkaz]www.domena.sk[/odkaz], [email]meno@domena.sk[/email]

Poslať linku priateľoviFormát na tlač

           



Základom tohto webu je redakčný systém phpRS napísaný v jazyku php.
Úprimná vďaka za pomoc pri jeho úprave patrí (v chronologickom poradí)
Viliamovi Búrovi, Robertovi Zelníkovi a Petrovi Gočevovi.