Rodová rovnosť a predvstupová pomoc Európskej únie

Autor: ASPEKT (mailto:aspekt@aspekt.sk), Téma: Ostatné
Vydané dňa 22. 04. 2005 (10968 × prečítané)




Proces integrácie do EÚ umožnil Slovensku čerpať finančnú pomoc z predvstupových nástrojov EÚ. Dosiahnuté výsledky a ich dopad sa už niekoľkokrát hodnotili z najrôznejších perspektív. O dôsledkoch podporených projektov na rovnosť šancí medzi ženami a mužmi sa však nepovedalo ani neskúmalo takmer nič.

Aspekt v spolupráci s Gender Studies (Praha) a s podporou regionálneho zastúpenia Nadácie Heinricha Bölla v Poľsku realizoval v rokoch 2004 – 2005 rodový audit predvstupovej pomoci EÚ.

V projekte sme sa zamerali na monitorovanie legislatívy EÚ, týkajúcej za predvstupovej pomoci, na implementáciu tejto legislatívy v podmienkach Slovenska, ako aj na samotné hodnotenie dostupných projektov.

Z výsledkov je zrejmé, že problematike rovnosti šancí sa počas predvstupovej pomoci nevenovala žiadna pozornosť ani na úrovni formulovania národných priorít, ani na úrovni podporených projektov. Napriek tomu, že EÚ v roku 1999 prijala nariadenie, ktoré malo upraviť uplatňovanie princípov demokracie a rovnosti šancí v rozvojových programoch, na Slovensku sa toto nariadenie nijako neodzrkadlilo. Indikátory, ktoré by dokázali mapovať rodovú dimenziu v projektoch, úplne chýbali alebo boli zaradené len v poslednom roku čerpania predvstupovej pomoci, a to často veľmi formálne. V projektoch sa ich podávatelia a riešitelia uspokojili s jednoduchým konštatovaním, že rovnosť šancí bude na všetkých úrovniach projektu zaručená. Rodové indikátory alebo iné hodnotenie rodovej dimenzie sa neuplatnili dokonca ani v prípade projektov, ktoré mali mať ako jednu z priorít podporovanie rovnosti šancí žien a mužov.

Zo sto hodnotených projektov v rámci horizontálneho programu Phare bola len približne v 10 % účasť žien vyššia ako 20 %.

Hlavným cieľom projektov realizovaných v rámci predvstupovej pomoci, ale aj súčasných štrukturálnych fondov je posilnenie ekonomickej a sociálnej kohézie. Na úrovni EÚ je jedným zo základných pilierov ekonomického a sociálneho rozvoja aj podpora princípu rovnosti príležitostí.

V projekte sme sa preto zamerali aj na monitorovanie postojov a informácií o rovnosti príležitostí, ktoré majú k dispozícii zástupkyne a zástupcovia agentúr pracujúcich so štrukturálnymi fondmi. Napriek tomu, že legislatíva pre štrukturálne fondy požaduje aj hodnotenie a monitorovanie dopadov na rovnosť šancí, informovanosť zainteresovaných je len minimálna.

Pod tlakom zo strany EÚ došlo k posunu v chápaní rovnosti príležitostí ako jedného z princípov pre štrukturálne fondy, čo aj malo pozitívny dopad na národnej úrovni, ale na úrovni projektov sa princíp rovnosti šancí uplatňuje zjednodušene na jeden alebo dva kvantitatívne indikátory.

Aby sa na Slovensku zabezpečilo uplatňovanie princípu rovnosti príležitostí počas celého projektového cyklu od prípravy až po realizáciu a hodnotenie dopadov, treba urobiť oveľa viac. To predpokladá chápanie princípu rovnosti príležitostí ako jednej z priorít procesu ekonomickej a sociálnej kohézie a uplatňovania princípov demokracie v spoločnosti.




ASPEKT, Mýtna 38, 811 07 Bratislava
tel./fax: 02/5262 4621
aspekt@aspekt.sk
www.aspekt.sk