Odpoveď Michalovi Kaščákovi

Autor: Michal Polák (mailto:hejrup@hejrup.sk), Téma: Ostatné
Vydané dňa 13. 07. 2004 (10820 × prečítané)




Milý Michal,

našli ste si v celej záplave povinností čas odpísať na môj článok. Prekvapilo ma to a cením si to. Preto, ak dovolíte, Vám odpoviem o niečo obsiahlejšie. Sem-tam budem reagovať aj na niekoľko ďalších diskutujúcich, ktorých názory sú podstatné.



Hneď v úvode mi vravíte, že sa mýlim. Nevysvetľujete však, v čom konkrétne. Ak tým myslíte, že ministerstvo obrany Pohodu nefinancuje, v poriadku, ale o tom jadro môjho článku skutočne nebolo. Aj k tejto otázke sa dostaneme, ale mne najdôležitejšia nepripadá.

Nepripadá mi ani podstatné pripisovať tomu či onomu nejakú „vinu“ – ani Vám, ani Vašej agentúre, ani ministerstvu. Pľuvať na niekoho takisto nebolo účelom článku (na rozdiel od viacerých komentárov). Mrzí ma, ak sa cítite osobne dotknutý, alebo ak sa cíti dotknutý niekto iný – hoci zároveň treba čestne povedať, že sa tomu asi nedalo vyhnúť. I keď dotknutým by sa možno malo cítiť skôr ministerstvo, ako agentúra Pohoda. Napriek tomu – neútočil som na žiadneho jednotlivca ani skupinu. Vydesila ma situácia, ktorá vznikla – a ešte väčšmi, že si jej nenormálnosť akosi ani nikto neuvedomuje.

Je možné, že skutočne nebola absolútne nijakovská iná možnosť, ako usporiadať Pohodu práve na trenčianskom letisku – tak, ako to naznačili niektorí diskutujúci. Pochybujem o tom, ale pripusťme.

Lenže ak je to naozaj tak, potom sa veci majú ešte horšie, ako som sa domnieval. Pretože to znamená, že žijeme v spoločnosti, v ktorej nie je možné urobiť radosť desaťtisícom ľudí bez toho, aby sme sa zároveň nemuseli spriahnuť s inštitúciou, ktorej programovým cieľom je presný opak radosti a zábavy. Hoci tisíce ľudí Pohodu milujú, láska účastníkov samotná potom neznamená nič. Udalosť sa môže uskutočniť až vďaka tým, ktorí k nej síce žiadny vzťah nemajú, ale ktorí z nej budú ťažiť v prospech úplne protikladných cieľov. A to považujem za naozaj strašné vysvedčenie tejto spoločnosti.

Pravdaže – žijeme v kapitalizme. Pohoda už beztak nemôže existovať bez toho, aby „nepredávala“ svojich účastníkov „reklamným partnerom“. To samo o sebe tiež nie je ľahko stráviteľné, bez ohľadu na to, že si to drvivá väčšina „pohoďákov“ vôbec neuvedomuje. Marketingové kurzy nijako neskrývajú, že účelom reklamy je čo najpremyslenejšie manipulovať adresáta. A manipulácia sa nestáva prijateľnejšou len preto, že je nevedomá. Skôr naopak.

Lenže začať robiť reklamu nie Zlatému bažantovi, ale ministerstvu obrany – nemôžete sa na mňa hnevať, že sa mi z toho zdvíha žalúdok. Netvrďte mi, prosím, že „nerobíte na oplátku nič“ pre svojho partnera. Neuvádzate hádam na každom z tisícov plagátov Pohody, že festival organizuje „agentúra Pohoda a ministerstvo obrany SR“? Nie je na každom z nich zároveň aj logo ministerstva? Nepozvali ste do diskusií Pod lampou, ktoré na Pohode budú, hneď dvoch predstaviteľov armády? (Pravda, konkrétne toto nemusela už byť Vaša iniciatíva.) Čo je to, ak nie reklama – presne taká, ako robíte Durexu, Red Bullu či Easy?

Jeden z reagujúcich spotvoril môj názor, keď celkom tvorivo opisoval imaginárne vojenské manévre počas Pohody a verbovanie dobrovoľníkov. Pochopiteľne, že takto to vyzerať nebude. Ale rovnako, ako si od sponzorovania Pohody sľubuje dobrý obraz medzi mládežou Kofola či Tatrabanka, sľubuje si ho pochopiteľne aj armáda. Ani výrobca Kofoly nebude očakávať, že všetci účastníci budú musieť počas festivalu povinne vypiť dvesto litrov jeho nápoja, ani Tatrabanka nebude povinne nútiť prítomných okamžite si otvoriť konto a využiť pätnásť druhov rôznych bankových služieb. Ale domnieva sa hádam niekto, že len preto je ich reklama zbytočná a nedôležitá? Asi by to potom mal zmieneným firmám vysvetliť, pretože miliardy, ktoré sa na reklamu vydávajú, sú potom vyhadzované úplne zbytočne.

Ja si nemyslím, že reklama je zbytočná. Žiaľ. Bez ohľadu na to, ako k tomu došlo a „kto za to môže“ bude Pohoda miestom, kde bude nielen „werbung“, ale aj „verbunk“. Áno, jemne, nevtieravo, psychologicky. Súhlasím s jedným z komentujúcich: „z profesionálneho hľadiska“ je pre armádu naozaj „dobrý ťah "spojiť sa" s Pohodou“. Priam vynikajúci. Líšime sa akurát v tom, čo si myslíme o tomto „profesionálnom hľadisku“. Keď McDonald´s úmyselne cieli svoju reklamu na malé deti, je to tiež „z profesionálneho hľadiska“ priam vynikajúci ťah. Nie je však vďaka tomu o nič menej zavrhnutiahodný – skôr naopak.

Na Slovensku je protiklad medzi Pohodou a armádou isteže ľuďom oveľa menej jasný, ako v krajinách, kde armády skutočne plnia svoj účel. U nás si armáda štátu si za posledné storočie veľmi nezabojovala. Práve vďaka tejto svojej „mierumilovnosti“ je určite dlhodobo najdôveryhodnejšou štátnou inštitúciou.

Lenže i keď u nás „sa to tak neberie“, zostáva faktom, že prvotným a hlavným účelom armády je bojovať a teda zabíjať. V tom sa líši od Vami spomenutých železničiarov, čo ako škodlivé vedľajšie účinky môžu železnice občas mať. Ideálna armáda je taká, v ktorej je človek iba nemysliacim kolieskom, poslušne plniacim rozkazy, nech sú akékoľvek, a poslušne idúcim aj na smrť. Naša armáda taká možno nie je – ale iba vďaka tomu, že nie je na svoju úlohu dostatočne dobre pripravená. Ideálnou armádou však zostáva smrtiaca mašinéria. Všetko ostatné je len pozlátko a ondulovaný vzduch.

Nie som vyhraneným pacifistom, ako mi to podsúvali niektorí z diskutujúcich. Pripúšťam, že armáda môže byť „nutným zlom“, ako to nazval jeden z nich. Ale aj nutné zlo zostáva zlom. A vytváranie imidžu pohody a bezstarostnosti inštitúcií, ktorá musí všetku pohodu a bezstarostnosť z mladých ľudí najprv vytĺcť, aby mohla plniť svoj účel – to zase zostáva manipuláciou.

A k tomu vyúčtovaniu: nepátram po žiadnych „nekalých tokoch“ peňazí. Ale pozrieť sa, ako sa v rozpočte ministerstva táto položka volá, je jeden zo spôsobov, ako zistiť, čím ministerstvo svoju podporu zdôvodňuje. Pretože – zase sa budem opakovať – v právnom štáte môže štátny orgán robiť len to, čo mu zákon priamo prikazuje. Je v poriadku, že agentúra Pohoda ministerstvu prenájom letiska zaplatila. Ale stále ma zaujíma, ako súvisí tento „presah“ ministerstva do kultúrneho, civilného života s jeho zákonom určenými povinnosťami. Buď je to formulované takým či onakým spôsobom ako snaha zlepšiť si pozíciu pri nábore nových, profesionálnych vojakov – ako to naznačili diskutujúci – ale potom si myslím, že môj pôvodný názor je na stopercent potvrdený. Alebo to takto zdôvodnené nie je a mňa by vskutku zaujímalo, pod akú inú zákonnú povinnosť tento čin ministerstva spadá.

Na záver ešte raz: naozaj neviem, či bola Vaša agentúra s armádou spolupracovať donútená okolnosťami, alebo či to bola slobodná voľba; či niekto trávil nad takýmto spájaním bezsenné noci, alebo či sa to naopak všetkým javilo ako fajn nápad. Výsledkom však v každom prípade je, že Pohoda okrem tisíc skvelých vecí, z ktorých sa môžu všetci tešiť, zároveň robí aj reklamu svojmu protipólu.

Vy ako organizátor festivalu, ktorý musí byť svojmu partnerovi za pomoc vďačný, niečo takéto samozrejme nahlas pripustiť nemôžete. Aj keby ste si to náhodou mysleli. Ja však nie som nikto a tak to povedať môžem. A preto to hovorím.